Powtórka maturzysty
Epoki
literackie - cz. 3
Barok
Epoka baroku
trwała w Polsce od schyłku XVI wieku do lat 40 wieku XVIII. Nazwa pochodzi z
języka włoskiego (barocco - dziwny). Tak nazywano jedyną w swoim
rodzaju perłę, łowioną u brzegów Portugalii - niezwykle cenną, bo rzadką, lecz o
dziwnym kształcie, oryginalną, inną. Taki okazał się wiek XVII w literaturze i
sztuce.
Epoka ta była uduchowiona, u podłoża filozofii leżało poczucie
przemijalności życia i kruchości istoty ludzkiej. Zwrot ku Bogu i religii, myśli
o życiu pozaziemskim. Niepokój i ozdobność w sztuce (również słowa), celem -
wyrażenie uczuć oraz zaszokowanie odbiorcy pomysłem.
Przedstawiciele polskiego
baroku:
Na przełomie XVI i XVII
wieku w literaturze polskiej pojawia się zjawisko literackie, które jest
zwrotnikiem między twórczością renesansową a barokową. Jest nim twórczość
Mikołaja Sępa Szarzyńskiego (nieznanego w swojej epoce; na nowo
został odkryty dopiero po dwóch wiekach). Żył w czasie, gdy przyćmiła go Muza
Jana z Czarnolasu. Jego poetyka przekraczała normy poetyki renesansowej. Poeta
pisze przede wszystkim sonety. Jego twórczość jest świadectwem
kryzysu światopoglądowego – pokazuje dramat człowieka wewnętrznie rozbitego. U
Szarzyńskiego występuje materia i duch, który powinien nad materią panować, ale
nie panuje. Jest to próba stworzenia poezji
metafizycznej. Poeta przeciwstawia miłość cielesną miłości bożej. Rodzi
się refleksja dotycząca przemijania, niestałości tego, na czym człowiekowi
zależy. Pytania retoryczne stają się argumentem, wyrażającym słuszność tezy
przedstawionej w utworze. Sęp Szarzyński nawiązuje do średniowiecznego sposobu
myślenia o Bogu. Przywołuje jednak dualizm ludzkiego bytu,
który dla średniowiecza był obcy – dramat istnienia, walkę dwóch żywiołów: i
cielesnego i duchowego. Jednak człowiek szuka Boga, który może dać mu poczucie
stałości.
Upływ czasu, przemijanie życia pokazuje później w swojej twórczości
Daniel Naborowski („Do Anny”, „Marność”).
Mniej dramatycznie
ukazuje te cechy Jan Andrzej Morsztyn. Poeta głównie zajmuje
się tematyką miłosną. Jest on poetą dworskim, jego język jest elegancki,
finezyjny, jest wyrazem dworskiej etykiety. W utworach Morsztyna występuje
zasada paralelizmu i kontrastu w budowie – a więc koncept. Wiersze
poety wyróżnia salonowa gra, zabawa, flirt i finezja kompozycyjna tekstu („Do
trupa”, „Cuda miłości”).
Inni twórcy
barokowi:
Wacław Potocki
„Nierządem Polska stoi”, „Transakcja wojny chocimskiej”, Jan Chryzostom
Pasek „Pamiętniki”, Jan III Sobieski „Listy do Marysieńki”,
Jędrzej Kitowicz „Opis obyczajów za panowania Augusta
III”.
Kluczowe
hasła epoki:
Kontrreformacja - reakcja Kościoła wobec ruchów
reformacji. Upadek nauki, edukacji młodzieży, rozwoju
wiedzy.
Koncept - od łac. Konceptus - ujęcie, pojęcie.
Wyszukany, oryginalny, zaskakujący pomysł, na którym jest oparty utwór poetycki,
tak pod względem budowy, jak i treści.
Makaronizmy -
obcojęzyczne wtręty językowe, słowa, zwroty, całe zdania, zwłaszcza łacińskie,
wplatane w tok mowy lub pisma.
Marinizm - kierunek i
zarazem styl poezji barokowej, polegający na skłonności ku formalnej
wirtuozerii, grze słowami; Najwybitniejszy polski marinista to Jan Andrzej
Morsztyn.
Poezja metafizyczna - nurt, w którym dominuje refleksja natury
religijnej, rozważania nad pozycją człowieka w przemijającym nietrwałym świecie
Sarmatyzm - ideologia szlachty polskiej, oparta na
przekonaniu, iż pochodzi ona od starożytnego, koczowniczego plemienia Sarmatów.
Wyższość narodu szlacheckiego nad innymi stanami i jego złota wolność.
Typowy staropolski Sarmata był przekonany o swej niekwestionowanej wyższości
względem innych stanów i narodów. Kultura sarmacka ulegała orientalizacji
(wpływy tureckie) w stroju i obyczajach: kontusze,
żupany, karabele, wschodnie kobierce, czapraki i buńczuki, pasy
lite i jedwabne, złote guzy i janczarskie kapele.
Złota
wolność - popularna zbiorowa nazwa praw i przywilejów wywalczonych
przez szlachtę w dawnej Polsce, mających bronić ją przed despotyzmem i samowolą
panujących oraz zapewnić jej nieograniczoną wolność osobistą.
Szlachcic polski w kontuszu
fot. Internet
oprac. Jan Wielgoś / Marcin Wociór